Subscribe:

28 June 2012

Perkembangan di kala 20 minggu

Alhamdulillah kelmarin setel minum air gula dan result adalah normal. 6.8 saje tp still kena control gak. Yang lagi tak sangka berat aku turun 1.4kg dalm masa 2 minggu. Aritu sebulan naik 2kg. Ni kira recover balik berat yang naik lepas. Macam biasala, kalau berat turun kena bebel dan kalau turun pun kena bebel. Aku sebenarnya suka bila berat turun sebab dapat recover balik. Dan harap berat tak naik banyak peknen kali ni.
Antara perkembangan baby masa minggu ke 20:
1.Baby dah semakin aktif bergerak.
2.Nafsu makan boleh dikawal
3.Suka makan benda-benda manis
4.Gender sudah diketahui (dah dapat tau time 4 bulan lagi. Hehehe)
Yang kat bawah ni adalah perkembangan yang lebih formal:-
Bayi anda berukuran lebih kurang 6.5 inci / 16.5 sentimeter dari mercu kepala hingga ke punggung dan terus-menerus menambahkan berat badannya. Satu lapisan bahan yang licik dan putih bergelar verniks kaseosa mula membalut bayi anda dan melindungi kulitnya semasa dia berendam lama dalam cecair amnion. Ianya juga akan menyenangkan pelahiran. Pada minggu ini, bayi lebih banyak menelan dan ini merupakan latihan yang baik untuk sistem pencernaannya. Setelah bayi anda menelan cecair amnion, badannya akan menyerapkan air yang terkandung di dalamnya dan menyalurkan selebihnya ke dalam usus besar.

2 comments:

MYA EL QAYREENA AZRYAN said...

nani..samalah yanty pun asik naik jerk berat badan ni...mesti extra 1 kg...aduyaiiii pedih telinga kena bebel...beshnya dah tau jantina...warggghhhh tak sabo nak tau gak...ehehehe

F a i z a h ' s said...

Girl ka boy??? ^_^ all the best semuanya...

Post a Comment

TQ so much for the comment for my entry...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...