Subscribe:

22 November 2014

Tumit Kaki Pecah???

Tumit kaki pecah-pecah dan semakin teruk..ada yang akan menyebabkan luka pada tumit yang pecah jika dibiarkan...Atasi masalah tersebut sebelum tumit kaki melarat pecah sana-sini..

Antara faktor yang menyebabkan tumit merekah:
🍁Berdiri terlalu lama di atas permukaan kasar.
🍁Obesiti – Kegemukan memberi tekanan berlebihan kepada lapisan lemak pada tumit, menyebabkan ia tersesar ke tepi. 🍁Kulit akan pecah jika ia tidak lagi mampu menahan tekanan tersebut.
🍁Memakai kasut tidak bertutup belakang juga dikatakan membantu sesaran lapisan lemak dan meningkatkan tekanan pada tumit.
🍁Masalah kulit seperti psoriasis atau ekzema.
🍁Kelenjar peluh yang tidak aktif.
🍁Masalah kaki leper.
🍁Memakai kasut yang terlalu ketat.
🍁Kencing manis.

beberapa petua yang boleh dicuba:

Petua 1:
Masukkan beberapa keping asam gelugor ke dalam air suam di dalam besen. Rendamkan kaki ke dalam besen tadi dalam 1/2 jam. Lakukan sampai tumit kakai kembali seperti biasa.

Petua 2:
Sapukan lotion HERBAL BLEND di tapak kaki sekurang-kurangnya 2x sehari. Lakukan sehingga sembuh. Losyen ni sejuk dan berangin. Bukan setakat orang dewasa je boleh guna, bayi yang ada masalah ruam lampin atau Eczema pun sesuai pakai losyen ni. beberapa petua yang boleh dicuba:

Petua 3:
Sapukan getah betik muda ke tempat yang merekah. Lakukan sehingga sembuh.

Petua 4:
Gosok tumit kakai denga belimbing buluh, kemudian berus dengan berus yang lembut. lakukan selalu agar cepat sembuh.

Petua 5:
Rendam kaki ke dalam air suam, gosok tumit dengan bawang putih.

Petua 6:
Gunakan selipar di dalam rumah.

Selamat mencuba ya!

20 November 2014

Vitamin Ibu Hamil

Asssalamualaikum semua...

Memandangkan saya sedang mengandung anak ketiga sekarang ni nak juga berkongsi tentang kesihatan.almaklumlah, mak yong ni makan tak tentu masa dan ikut suka je...tapi yang penting nutrisi untuk si anak di dalam perut....

Ada tak yang tengah mengandung? ada masalah HB rendah tak? Selalu rasa letih?..salah satu sebabnya mungkin faktor umur kan...bila umur makin bertambah...makin kurang la vitamin dalam tubuh badan...tapi ada juga ibu yang muda seusia 19 tahun mengalami tekanan darah rendah.

Bahaya tau HB rendah semasa hamil ni, bahaya untuk bayi, sebab ia boleh mengganggu proses pembentukan organ-organ pada bayi...malah boleh menyebabkan keguguran. Letih?? Memang sinonim dengan ibu hamil..maklumlah pembawakan budak..kalau ibu asyik letih..asyik nak tidur jer..boleh mengganggu perkembangan otak bayi jugak tau...asid folic pun sangat penting untuk ibu-ibu hamil...sebab asid folic ni membantu melindungi bayi dalam kandungan anda daripada kecacatan dalam sistem sarafnya (kecacatan tiub neural) seperti spina bifida.

Tau tak Spina Bifida tu apa??

Spina bifida bermaksud "sumbing tulang belakang". Ia berlaku apabila tiub neural tidak berkembang dengan betul menyebabkan saraf tunjang tidak tertutup sepenuhnya dan terdapat jarakan (gap) di antara vertebra. Saraf tunjang dan saraf-saraf juga tidak berkembang dengan sempurna.

Secara ringkas tentang keperluan asas vitamin untuk ibu-ibu hamil, jom baca sama-sama...

Zat Besi 

Wanita hamil memerlukan zat besi tambahan untuk menghasilkan lebih banyak darah bagi menyokong keperluan khasiat pemakanan diri sendiri dan juga tumbesaran bayi mereka.

Iron memainkan peranan penting dalam pengangkutan oksigen daripda paru-paru ke tisu. Iron bergabung dengan oksigen di dalam paru-paru dan melepaskan oksigen dalam tisu-tisu yang memerlukan. Iron digunakan dalam pembuatan hemoglobin. Iron juga berperanan penting dalam fungsi normal imuniti. Kekurangan iron telah menunjukkan badan kita mudah mendapat jangkitan. 
Kekurangan zat besi boleh menyebabkan:

✔Keletihan, lemah badan.
✔Berdebar, sakit dada.
✔Kesukaran bernafas.
✔Anemia.

Asid Folik

Asid folik adalah salah satu vitamin dalam kumpulan B. Ia wujud secara semulajadi sebagai folat dalam kekacang, sayuran hijau, beberapa buah, dan juga yis and ekstrak daging lembu. Sesetengah makanan seperti roti dan bijirin sarapan diperkuat dengan asid folik.

Anda dinasihatkan mengambil 400 mikrogram (mcg) asid folik setiap hari sebaik sahaja anda merancang untuk hamil. Kemudian, teruskan mengambilnya untuk 12 minggu yang pertama kehamilan. Baik juga jika anda makan makanan yang kaya dengan folat.

Asid folik menyokong:

✔Sistem saraf sihat
✔Penghasilan hormon dan sel-sel darah merah
✔Penghasilan tenaga

Vitamin C

Fungsi pengambilan Vitamin C bagi ibu hamil adalah mempercepatkan penyerapan zat besi untuk pembentukan hemoglobin yang membawa oksigen dalam darah. Selain itu ia juga menghasilkan kolagen bagi membina tulang rawan, otot-otot  dan tulang-tulang fetus.

Vitamin C juga bantu menguatkan sistem imun tubuh badan kita. Dapat mengelakkan ibu-ibu hamil dari terkena jangkitan demam dan selsema. Selain itu Vitamin C juga sangat bagus untuk bayi, ia menjadikan kulit bayi gebu, lembut, cerah. Malah menguatkan juga imun sistem bayi sejak dalam kandungan lagi.

Kalsium

Ibu mengandung memerlukan 1000mg-1300mg sehari. Tubuh kita hanya mampu menyerap kira-kira 500 mg kalsium dalam satu-satu masa. Akan tetapi janganlah berlebihan kerana pengambilan kalsium yang berlebihan akan mengakibatkan masalah sembelit, meningkatkan risiko batu karang dan menghalang keupayaan badan menyerap zink dan zat besi.

Pengambilan kalsium penting untuk wanita hamil untuk perkembangan tulang dan gigi yang kuat, jantung yang sihat dan penting untuk perkembangan otot dan saraf bayi. Sumber mineral ini juga membantu agar jantung berdenyut secara normal dan berfungsi membantu dalam keupayaan pembekuan darah.
Jika ibu hamil kurang pengambilan kalsium boleh menjejaskan tahap kesihatan ibu hamil pada masa hadapan (berisiko osteoporosis). Ia adalah kerana bayi dalam kandungan akan menyerap kalsium dari tulang ibu. Ia juga bagus untuk ibu mengandung yang menghadapi masalah tekanan darah tinggi (hypertension) kerana ia dapat menurunkan kadar tekanan darah tersebut.

Protein

Ibu mengandung memerlukan protein sekitar 75gram atau lebih 25gram dari sebelum mengandung. Protein sangat diperlukan untuk pertumbuhan jaringan pada janin. Ia merupakan blok-blok pembinaan asas badan ibu dan bayi.

Protein juga membantu pertumbuhan plasenta, uterus, penghasilan susu dan untuk membantu aliran darah ibu yang bertambah. Selain itu, protein ini juga membantu membekalkan asid amino yang bertindak membentuk otot dan organ bayi. Keperluan protein ini semakin penting ketika memasuki trimester ke 3 bagi membantu memaksimumkan pertumbuhan fetus.

Omega 3 (DHA & EPA)

Ianya sangat penting dalam membantu pembentukan otak bayi dari peringkat awal pembentukan. DHA & EPA sangat penting untuk pembentukan otak & mata bayi. Untuk ibu pula, ia membantu mengawal paras kolesterol dalam badan dan mengurangkan risiko penyakit jantung dan tindak balas keradangan. Ia juga mengekalkan pengeluaran hormon yang seimbang seperti tekanan darah, pembekuan darah dan banyak lagi. Ketidakseimbangan hormon ini boleh membawa kepada penyakit.

Dalam Shaklee ada set cadangan untuk ibu-ibu hamil bagi memelihara kesihatan ibu dan juga bayi dari dalam kandungan.

Inilah serba sedikit yang dapat saya kongsikan dengan semua...semoga mendapat manfaat kepada semua..oh ye, kalau nak dapatkan set mengandung ekslusif Shaklee boleh hubungi saya..real testimoni saya berikan...

"Kerana dirimu begitu berharga"

18 November 2014

Kelebihan berselawat ke atas Nabi Muhammad SAW

Assalamualaikum wbt.

Kali ini saya nak berkongsi tentang 42 kelebihan memberikan selawat ke atas junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW. Kita kerap diingati untuk memberikan selawat ke atas Rasulullah SAW. Ini sebenarnya adalah perintah Allah SWT ke atas hamba-hambaNya.

Allah SWT berfirman di dalam Al Quran

إِنَّ اللَّهَ وَ مَلَئكتَهُ يُصلُّونَ عَلى النَّبىّ‏ِ يَأَيهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا صلُّوا عَلَيْهِ وَ سلِّمُوا تَسلِيماً

“Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya berselawat kepada Nabi; wahai orang-orang yang beriman, berselawatlah kamu kepadanya dan ucapkan salam kepadanya.” (Al-Ahzab | 33: 56)

Al-Sheikh Abdul Qadir Al-Jelani Al-Hasani, Quddisasirruhu telah menjelaskan di dalam kitabnya Al-Safinah al-Qadiriyah tentang kelebihan kita umat Islam untuk berselawat ke atas Rasulullah SAW.

Beliau meriwayatkan daripada Ibnu Farhun berkata “Berselawat kepada Nabi Muhammad SAW itu mempunyai 42 kelebihan. Perkara ini tertulis dalam kitabnya Hadaiq Al-Anwar”

Apakah 42 kelebihan-kelebihan yang dimaksudkan itu apabila kita berselawat ke atas Nabi Muhammad SAW? Mari kita fahami:

1.Kita melaksanakan perintah Allah SWT ke atas hamba-hambaNya.
2.Kita turut sama berselawat sepertimana Allah SWT dan para malaikat berselawat ke atas Rasulullah SAW.
3.Kita mendapat ganjaran 10 kali selawat daripada Allah SWT ke atas diri kita di atas setiap selawat yang kita diucapkan (selawat daripada Allah SWT bererti rahmat diiringi dengan selawat para malaikat).
4.Kita dikurniakan oleh Allah SWT 10 darjat atas setiap satu-satu selawat.
5.Kita dituliskan oleh malaikat 10 kebaikan atas setiap selawat.
6.Allah SWT menghapuskan 10 kejahatan atas setiap selawat.
7.Segala doa akan diperkenankan oleh Allah SWT.
8.Kita mendapat syafaat daripada Rasulullah SAW.
9.Kita mendapat keampunan Allah SWT dan akan ditutup segala keaiban.
10.Allah SWT akan menutupi segala dukacita.
11.Kita dikurniakan maqam hampir kepada Rasulullah SAW.
12.Kita mendapat darjat al-sidq.
13.Segala hajat kita akan ditunaikan.
14.Kita selamat sejahtera pada hari kiamat.
15.Allah SWT dan para malaikat akan berselawat ke atas kita yang berselawat.
16.Kita mendapat khabar gembira daripada Allah SWT dengan balasan syurga.
17.Kita akan berkeadaan selamat sejahtera daripada huru-hara hari kiamat.
18.Rasulullah SAW akan menjawab secara langsung ke atas setiap selawat yang kita bacakan itu.
19.Kita mudah mengingat semula perkara-perkara yang lupa.
20.Kita mendapat kedudukan yang baik pada hari kiamat serta tidak akan kecewa pada hari itu.
21.Kita tidak akan merasai kefakiran.
22.Kita terpelihara daripada dihinggapi sifat bakhil.
23.Kita mendapat kesejahteraaan daripada doa Rasulullah SAW.
24.Selawat akan menjemput setiap pengucapnya ke jalan syurga.
25.Akan menjauhkan kita daripada terlibat dalam majlis-majlis yang tidak disebut padanya nama Allah dan rasulNya atau daripada majlis-majlis lagha.
26.Berselawat menyempurnakan kalam pujian Allah SWT apabila disebut “Alhamdulillahirabbil’alamin” di dalam doa, maka akan disambut selepas itu dengan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW.
27.Selamat melintasi titisan sirat al-mustaqim pada hari kiamat.
28.Terpelihara daripada sifat kasar dan gelojoh.
29.Kita disambut oleh Allah s.w.t. pada hari kiamat dengan kata-kata pujian yang lunak.
30.Kita mendapat keberkatan Allah SWT.
31.Kita mendapat kesempurnaan iman.
32.Kita timbul rasa kasih dan cinta kepada Rasulullah SAW.
33.Kita mendapat hidayah daripada Allah SWT dan dikurniakan hati yang sentiasa hidup mengingatiNya.
34.Setiap selawat yang dibacakan akan dibentangkan di hadapan Rasulullah SAW secara langsung.
35.Teguh pendirian dengan kebenaran.
36.Berselawat bererti kita menunaikan sebahagian daripada hak-hak Rasulullah SAW ke atas diri kita.
37.Di samping itu ia dianggap mensyukuri nikmat Allah SWT yang mengurniakan dan mengutuskan Rasulullah SAW kepada kita.
38.Berselawat juga bererti zikrullah, bersyukur serta mengiktiraf segala nikmat yang dikurnikan oleh Allah SWT.
39.Kita mendapat balasan rahmat yang luas daripada Allah SWT.
40.Berselawat bererti melengkapkan pengertian berdoa dan memohon kepada Allah SWT ke atas Rasulullah SAW dan kepada diri kita sendiri.
41.Di antara kelebihan yang paling hebat kepada setiap individu ialah akan terjelma gambaran Rasulullah SAW dalam jiwanya.
42.Dikurniakan oleh Allah s.w.t. maqam seorang Syeikh dan Murabbi.

17 November 2014

Zikir Penyeri Wajah

Zikir Penyeri Wajah

Untuk sentiasa kelihatan cantik menawan berseri, awet muda luaran dan dalaman, amalkan membaca zikir dengan cara seperti berikut :
Baca ” Ya Badiyah ” 1 x
Baca ” Ya Nur ” 1x
Baca ” Ya Hadi ” 1 x
Baca ” Ya Allah ” 3x

Amalkan membaca zikir ini dan tiup ke tapak tangan dan kemudiannya sapu ke muka kita setiap hari.

Amalkan membaca ayat-ayat seperti berikut:

Baca ayat ke 35, 36, 37 dan 38 dari surah al-Waqiah pada tiap selepas solat subuh.
Selepas baca ayat-ayat ini, hembuskan pada air dan kemudian minum air tersebut.

*Kaedah ini adalah untuk rawatan dalaman supaya kelihatan cantik muda dan bertenaga luaran dan dalaman.

Bacalah surah al-Waqiah tiap tiap hari sebelum tidur, nescara kita akan sentiasa murah rezeki dan mendapat ketenangan jiwa. InsyaAllah...

Pengambilan vitamin juga boleh mengekalkan kecantikan kulit secara semulajadi. Vitamin akan menjaga kesihatan dari dalam, jadi lebih selamat berbanding produk-produk kecantikan yang tidak diketahui kandungan di dalamnya dan kebiasaannya mengandungi bahan kimia...

Kesan yang akan kita nampak mungkin agak memakan masa bergantung kepada badan masing - masing, tetapi yakinlah kecantikan yg dijaga dari dalam adalah lebih baik dan selamat. Tapi ingat, cantik luar kena la cantik dalam juga, maksudnya akhlak kita perlu la dijaga sentiasa. Baru la ummphh! ^_^

16 November 2014

Suntikan Vitamin C untuk Wajah

Suntikan Vitamin C : Baik atau buruk?

Wanita dan kecantikan memang tak boleh dipisahkan dan setiap wanita pastinya mahu kelihatan menawan, anggun dan cantik. Pelbagai usaha yang dilakukan oleh kaum Hawa untuk menjaga kecantikan luaran dan dalaman seperti membeli produk kecantikan yang murah dan mahal serta pergi ke pusat rawatan kecantikan pada setiap bulan. Tetapi baru-baru ini kaedah rawatan kecantikan yang semakin popular iaitu suntikan kecantikan telah menjadi pilihan wanita kerana kesannya yang cepat berbanding jika kita ambil vitamin kecantikan dan juga harganya pula tidak terlalu mahal.

Apabila suntikan dilakukan, vitamin akan menyerap ke bahagian sistem badan yang memerlukannya. Berlainan pula dengan pengambilan vitamin C, ada kebarangkalian vitamin itu tidak sampai kepada sistem tubuh yang memerlukannya. Sebaliknya, ia disingkirkan ke bahagian lain yang tidak berkenaan.

Tetapi perlu diingatkan , ada beberapa faktor yang perlu anda ambil berat sebelum mengambil suntikan iaitu seperti keaslian bahan, bahan kimia apa yang terdapat dalam bahan, tarikh luputnya yang sudah tamat tempoh atau bahan-bahannya yang tidak bersesuaian dengan badan, kerana ia akan memberikan kesan sampingan yang negatif jika tidak diendahkan.

Sekiranya vitamin C diambil secara berlebihan, ia boleh mengakibatkan masalah pada buah pinggang, masalah tulang menjadi nipis dan masalah alergi. Bagi mereka yang menghidapi masalah gastrik pula, tidak disarankan mengambil vitamin C kerana ia mengandungi sejenis asid yang dinamakan askorbic yang akan membuatkan masalah gastrik anda bertambah teruk. Pada yang mengambil suntikan juga, anda dinasihatkan supaya jangan biarkan perut anda kosong sebelum melakukan suntikan vitamin C dan juga perlu meninggalkan nikotin dan rokok kerana ia bukan sahaja akan memusnahkan vitamin baru tetapi juga yang sedia berada di dalam badan.

Suntikan vitamin C telah digunakan sejak 30-40 tahun dahulu dengan bertujuan untuk menyembuhkan penyakit kulit, proses penuaan yang disebabkan oleh radikal bebas dan faktor usia.

Radikal bebas akan menjadikan kulit kita rosak, kusam, berkedut serta muncul pigmen hitam dan menjadikan kulit tidak cantik seperti dulu. Jadi vitamin C ini digunakan sebagai bahan antioksidan untuk melawan radikal bebas dalam badan kita. Fungsi vitamin C juga berperanan untuk meremajakan kulit, mencegah penuaan dan menghalang sinaran matahari yang boleh menimulkan gangguan kulit. Dan proses terakhirnya menjadikan kulit kita lebih sihat, cantik dan cerah.

Selain itu, dibawah merupakan beberapa manfaat yang boleh kita dapat daripada vitamin C

1. Membantu mengurangkan kadar kolestrol dalam darah.

2. Menghalang penyakit Skurvi : Penyakit yang disebabkan kekurangan Vitamin C dalam makanan, ditandai oleh gusi bengkak dan berdarah, pendarahan dibawah kulit dan lain-lain.

3. Mempertingkatkan sistem pertahanan badan.

4. Menguatkan dinding salur darah.

5. Menolong pembentukan tisu gentian dan mengurangkan kedut pada kulit.

6. Menjadikan kulit lebih cerah, menghilangkan jerawat dan pigmentasi.

7. Menjaga kesihatan otot dan mencantikkan serta menghaluskan kulit.

Tepuk dada tanya hati samada mahukan yang semulajadi atau tidak untuk diri kita....jangan hanya memikirkan jangka masa pendek tetapi akan datang akan merosakkan diri sendiri...

Untuk dapatkan Vitamin C semulajadi dan tahan lama boleh hubungi saya samada SMS / Whatsapp atau email ye...memang berbaloi...

Hanani
012 3485657
hanani217@gmail.com

15 November 2014

Pemakanan Untuk Pesakit Gout

Pemakanan Bagi Pesakit Gout

Gout merupakan satu bentuk artritis yang akut menyebabkan kesakitan teruk dan bengkak pada bahagian sendi. Ia disebabkan oleh pengumpulan asid urik yang tinggi di dalam badan.

Asid urik terbentuk daripada pemecahan purin yang terdapat dalam kebanyakan tisu manusia dan makanan. Kebiasaannya, purin larut di dalam darah dan dikumuhkan di dalam air kencing.

Pengambilan diet yang tinggi kandungan purin mungkin merupakan salah satu sebab meningkatan asid urik di dalam darah.

Sumber protein dalam diet terutamanya daging merah dan makanan laut, mengandungi purin yang boleh meningkatkan risiko pembentukan gout.

Pengurusan Pemakanan Pesakit Gout

Sekiranya anda menghidapi gout, anda mungkin perlu mengurangkan pengambilan makanan yang tinggi kandungan purin.

Saranan bagi pengambilan makanan yang tinggi kandungan purin adalah di antara 100-150 mg/ hari.

Makanan dibahagikan kepada 3 kumpulan dalam pengurusan penyakit ini iaitu :

Tinggi kandungan purin : Makanan dalam kumpulan ini perlu dielakkan

Sederhana kandungan purin : Makanan dalam kumpulan ini perlu dihadkan

Rendah kandungan purin : Makanan yang boleh diambil mengikut keperluan normal.

Ini adalah serba sedikit tentang pemakan untuk pesakit gout...saya akan huraikan lagi untuk entry seterusnya...