Subscribe:

25 December 2010

Bila keracunan makanan melanda diri...

Assalamualaikum...alhamdulillah saya masih bernafas di muka bumi ALLAH ini...6 hari yang lepas saya telah disahkan terkena keracunan makanan...huhu..sangat menyeksakan, memenatkan, memedihkan dan segala macam perasaan lagi..saya memang tak larat nak bangun...suami saya pun sama gak...tapi suami saya agak ok sikitla berbanding saya ni....ibarat macam mabuk cam time awal2 pregnant dulu ditambah dengan diarrhoea yang amat dahsyat...tak dapat saya nak gambarkan keadaan saya time tu..mmg horror sungguh...tapi saya sangat tak sangka dalam keadaan yang lemah begitu still boleh bf kasih...saya nak bagi stok susu dalam peti ais tak larat nak sediakan sumenya sudahnya direct feeding je....saya dan en suami terkena keracunan makanan dari lauk kenduri arwah yg kawan en suami bagi..rupa-rupanya bukan kami berdua je yg kena sume yg makan time kenduri tu confirm kena..pasni saya macam fobia jek nak makan lauk kenduri.bila tingat time sakit yg menggila tu mmg saya takut nak makan lauk kenduri ni...ada yg sampai masuk spital tau...saya ni nyaris2 en suami tak hantar g spital kalau tak confirm warded nya...saya kesiankan kasih..saya just g klinik je tapi ubat yg diberi dapat wat saya bertahan kejap je pastu sakit balik..lemah seluruh badan..saya mmg macam org mabuk je bila berjalan..saya gagahkan juga diri minum n makan sket tapi apa yg masuk kat mulut ni confirm keluar semula...air dalam badan berkurang tapi saya banyakkan minumair masak even tak lalu sbb teringatkan kasih nak nyusu...tak dapat nak bagi dia makan..tu yg macam lapar jek..asek nak bergayut jek...bayangkan bila 6 ari melepek jek...sib baik arini perut rasa ok sket dan bila makan takla banyak sangat yang kuar smula tp perut still ada rasa memulas2 gak ni....yela, bila dah jd racun then masuk dalam badan abes smua nak kena recover balik...

Alhamdulillah bila saya minum air suam bercampur garam perut kurang memulas, so petua kepada semua ye bila rasa macam diri dah kena keracunan makanan minum air garam ye..jgn letak bayak sangat garamnya, kang kena darah tinggi..minum kerap pun takpe..dia buat badan ada tenaga dan cuci sikit2 perut kita....bukanla minum terus sihat tapi makin kurangla hazabnya...sepanjang hidup saya ni la kali kedua saya kena keracunan makanan..1st time dulu time belajar kat UPM...agak2 Fashya ingat tak time akak kena food poisoning tu ek?? huhu..time belaja macam cepat sembuh jek pas makan ubat tapi kali ni mmg kau2 punya aku kena...sampai fobia nak makan kenduri....nak2 plak minggu ni kasih asek tido lambat jek..kol 2-3 pagi baru nak tido..sibuk nak main je dia..aku nak layan tak larat..sian nengok dia...dah macam karangan sekolah la plak...pengalaman yang tak dapat dilupakan...mmg aku takkan lupala...

0 comments:

Post a Comment

TQ so much for the comment for my entry...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...