Subscribe:

16 August 2010

: : EBF ketika berpuasa : :

Salam ramadan kepada semua..alhamdulillah, arini dah 6 ari umat islam berpuasa dan saya sangat bersyukur kerana dapat ebf Kasih sampai arini..walaupun sedang berpuasa Kasih dapat minum susu mama sampai kenyang...sangat meriah susu saya..dan yang tak sangka time puasa lagi banyak produce susu...benarlah apa yang saya dengar jika nawaitu kita nak ebf maka ALLAH akan perkenankan..memula tu saya risau gak takut time puasa susu tak produce seperti biasa..alhamdulillah berkat tunjuk ajar dari otai2 ebf dan hasil bacaan saya dapat di internet,Kasih masih dapat ebf...menu saya semasa berbuka semestinya kurma 3-4 biji, air masak, air soya, nasi dan sayur-sayur yang boleh menghasilkan susu macam lobak putih, sawi, bayam dan macam2 lagi jenis sayur dan suplemen Amway yang memang saya makan sejak anak dara lagi seperti vit c, b complex,iron folic,vit e dan calcium magnesium...time pregnant lagi kena makan banyak untuk perkembangan baby..time sahur plak saya hanya minum susu + oat, kurma 4 biji, air masak dan biskut high fibre..kalau saya makan nasi tak amikla biskut tu tapi susu + oat dan kurma mesti tak miss dan alhamdulillah susu dapat produce dengan meriah...ari pertama puasa saya dapat hasil 6 oz untuk sekali pam..tu pun lepas kasih dapat minum sikit...so,dapat saya buat stok untuk bulan puasa nih...

ni nak bagitau yang Kasih dah bersunat kelmarin...memula tu saya takut dan risau sangat nak bawa dia g bersunat awal2 ni..sebab ada org cakap kalau bak sunat tunggu baby dah 5-6 bulan..huhu, tapi ada gak yang cakapa baik awal2...so,saya wat decision bawa jek Kasih sunat..saya pergi dengan ibu husna aka Pn Fashya..so, saya bawa Kasih dan ibu Husna dah tentu2 bawa husna la...memula Fashya dan Husna masuk untuk sunat dulu...kejap je..dalam 5 minit camtu dah kua..and Husna tak nanges...saya dan en hubby kat luar tu dah takut2 jek nak bawa Kasih sunat lak...bila nama Kasih kena panggil je terus saya bangun..yang takut terlebih papa Kasih..memula dia tanak masuk tapi pas pujuk2 masuk gak dia...apala papa nih,takut darah eh...masu2 jek doc tanya nak sunat eh...dia soh baringkan Kasih dan bukak pampers dia..time doc tengah setting2 peralatan nak sunat saya dah berdebar2 dah..en hubby confirm tak tengok..saya ena pegang kaki dan tangan Kasih..Kasih relax je sengih2..dia taktau nak kena sunat..pas doc cakap nak sunat je saya dah pejam2 mata..yang tak sangkanya Kasih tak nangis okeh..just rengek terkejut jek...ada darah sikit jek...pastu terus dukung Kasih dan tenangkan dia...uish, kejap jek rupanya sunat baby girl ni..gudgirl anak mama nih..tak nanges..

balik jek tros Kasih tido...lama sangat dia tido...tapi esoknya Kasih cam tak kena jek..dia tak nanges tapi rengek2 nak kena org pegang dia jek..baru rasa sakit agaknya..tido pun kejap2 jek...petang g bazar bawa Kasih muka masam jek..time nak masuk kete jek dia dah terlentok..muka masam sebab tahan ngantok agaknya...sampai umah jek dia terjaga dan terus mandikan dia...alhamdulillah,malam dia dah ok dan dapat tido lena dan lama sangat2...baru lega tengok dia dapat tido lena...yang kelakarnya time org nak tido dalam kol 1 pagi gitu dia boleh terjaga dan ajak kita berborak...punyala kuat suara dia nak bercakap..sampai terjerit2 gitu...yang mama dangan papa dah ngantok tahap gaban dia relax jek nak berborak..pas dia dah puas bercakapa, saya bagii nenen tros terlena..sepanjang 2 bulan 14 hari menjadi mama kepada Kasih adalah hari2 yang sangat indah...sangat exited dapat melihat perkembangan anak depan mata...Kasih u're everything to mama and papa..love u so much sayang...

2 comments:

Unknown said...

uiihhh,kena segera sunatkan eisya jugak ni, kena carik tmpat segera ni..
buat kat klinik private biasa je ke nani??

alhamdullilah...rezeki anak2 masih ada kan bulan pose ni
sama lah kita, walau tak semeriah kawan2 lain, stok untuk eisya tetap dpt disediakan. walaupun perah arini, esok guna..

*lupa makan kurma, dok balun soya je

Hanani Hamid ( Ticer Nani ) said...

dayu:nani g klinik private biasa yg ada wat sunat untuk baby..tak sume klinik yg doc nya boleh sunatkan baby..g klinik sakit puan lagi ok rasanya..tula,rezki anak gak agaknya..sayur pun bagus just kurma bagi kita extra tenaga..happy breasfeeding

Post a Comment

TQ so much for the comment for my entry...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...