Subscribe:

09 August 2014

Cara sendawakan bayi


Apabila sedang menyusu, bayi akan menelan udara dan mereka perlu sendawa. Jika tidak, mereka akan mengalami kembung perut. Beginilah cara untuk membantu mereka untuk sendawa.

Bayi berkomunikasi bahawa mereka perlu sendawa dengan cara yang berbeza. Sekiranya bayi anda penat, bermasalah, ataupun tampak terlalu kenyang walaupun mereka tidak menyusu dengan lama, cuba biarkan mereka sendawa beberapa kali :

Pegang mereka dengan kemas dan sapukan tangan anda lembut ke atas dan ke bawah pada bahagian belakang bayi.

‘Mendukung’ bayi anda pada bahu sebenarnya menyukarkan mereka untuk mengeluarkan angin, terutamanya jika anda memegang bayi anda terlalu ke atas, melampaui bahu.

Kadangkala, sudah cukup untuk anda mengangkat bayi anda sedikit daripada posisi biasa untuk mendapatkan sendawa yang baik. Menelan banyak udara Sekiranya bayi anda menelan banyak udara, pastikan mereka mengunci mulut dengan betul pada payudara anda ketika menyusu.

Cubalah sendawakan mereka beberapa kali semasa menyusu. Bukan semua bayi perlu sendawa, tetapi kebanyakan daripada mereka perlu. Oleh itu, cubalah sendawakan mereka walaupun mereka berusia lebih dari tiga bulan.

0 comments:

Post a Comment

TQ so much for the comment for my entry...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...