Subscribe:

18 December 2013

Perlu ke supplement untuk breastfeeding Mummy?

Soalan ni memang sangat famous di kalangan ibu-ibu menyusu.Ok, first sekali kita perlu tahu yang susu ibu dah lengkap dengan khasiat dan nutrisi yang diperlukan untuk tumbesaran baby...tu diaaa..dah ada jawapan.

So, supplement tak perlu lah ye?

Nanti dulu! Supplement yang kita ambil sebenarnya bukan untuk menambah khasiat susu ibu (sebab susu ibu Allah dah jadikan cukup sempurna) tapi untuk ibu menyusu tu sendiri.

Bayangkan apa yang kita makan sehari-harian? Adakah semuanya cukup lengkap?

Waktu kita menyusu..semua zat, nutrien, kalsium badan kita akan diserap untuk disalurkan ke susu ibu, jadi kalau kita tak ambik makanan tambahan badan kita akan kekurangan zat, nutrien, kalsium melainkan anda seorang yang boleh mengambil makanan lengkap dengan 12 vitamin dan 7 jenis galian yang diperlukan tubuh...Saya akui memang tak mampu nak sediakan makanan lengkap macam tu...bila kita masak pun, zat tu akan hilang sikit-sikit terutamanya kalau masak terlalu lama atas dapur.

Tapi perlu diingatkan ye, supplement hanya membantu kesihatan tubuh badan ibu yang menyusu. Ibu-ibu masih perlu mengamalkan konsep demand vs supply (kerapkan pam or df 3-4 jam sekali) dan banyakkan minum air kosong sekurang-kurangnya 3L sehari.

Happy breastfeeding :)

Hanani
012 348 5657
Erti hidup untuk memberi

0 comments:

Post a Comment

TQ so much for the comment for my entry...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...