Subscribe:

20 February 2011

Bila Kasih demam, mama yang sedih

Salam sume..saya dah lama tak upload blog sebabnya adalah kerana internet yg sangat slow bila di rumah..if kat sekolah mmg laju tp biasala, asek tak sempat sbb nape ntah rasa banyak sangat keje nak kena wat..pas 1 keje siap dtg lagi 1 keje so, bilala nak updet blog...ditambah dengan keadaan kasih yg demam aritu..saya nak share experience saya bila kasih 1st tme demam panas...weekend lepas bersamaan 12 & 13 feb kami sefamily telah pulang ke bentong untuk menghadiri majlis perkahwinan anak angkat tok wan..biasala, kalau blk weekend mmg penat sikitla..huhu..kasih mmg jadi rebutan je kat kampung..lg2 dia sangat mesra alam dgn org lain..bukan nak nanges ke hape bila org lain dukung dia..tersengih2 jek bila kena agah..dapatla mama relax sket..tp skang ni dia ada pandai sket..bila dah bosan jek cepat g cari mama..pas abes je kenduri ari ahad kami pun pulang ke JB...isnin cam biasa g keje...kol 12 tgahri camtu hubby text inform yg badan kasih panas sangat..saya bila dapat jek msg hubby jd tak keruan..kol 1.30 ptg zasssss tros blk ke rumah..samapi2 je umah tgk kasih tengah terbaring dgn hanya pakai pampers je..kat kepala hubby tuam dgn air sejuk..pandai ayah kasih...saya dah syahdu dah tgk kasih camtu...penat an ngantuk tros ilang bila kasih start merengek2..bila dia menyusu jek rasa bahang dalam mulut dia panas sangat..saya bg ubat demam yg kk bg time jab dia kan..mlm panas dia sama gak..call mak nak watpe..mak suruh saya keep tuam dan lumur kasih dgn air asam jawa..

abes rambut asih sampai keras jek sbb kena sapu dgn air asam jawa..saya dah ta kisah dah..pastu soh hubby g bli cool fever...kasih still selera makan and menyusu...tapi sikitla..malam makin panas..saya dah risau tahap gaban dah ni..hubby cakap nnt kasih ok..saya mmg takleh tido..esoknya pg2 panas badan kasih dah berkurang..lega sikit..tp bila malam jek panas dia dtg balik..saya dah takleh tahan dah, ajak hubby g klinik..doc cek pastu dia masukkan ubat kat montot kasih sbb panas sangat..time tu suhu kasih 38.5 celcius..tapi still nak menyegih lagi..

doc ckp if panas tak reda gak, masukan lg ubat ikut montot tu..pg2 dalam kol 3pg badan kasih makin panas...dia tetiba je melalak2..tak larat agaknya..pastu dia diam bila saya sumbat cik B kat dia..pastu kasih dah terkulai dah..pangil2 nama dia, dia pejam je...saya dah gigil dah 1 badan ni...usap2 muka dia tp still terkulai..jantung saya time tu mmg dah laju je berdegup..lama2 sket baru kasih nak bukak mata tu pun kejap2 jek..saya dan hubby nekad nak bawa dia g hospital..nak jd apa jdla..siap2kan brg2 kasih, saya dan suami in casela if kasih warded..saya dah pasrah dah time..lincah kadok kitorang terus zasss ke rumah mom in law inform nak bw kasih g spital...time tu kol 4.30 pg..sampai je spital tros dirang amik suhu kasih..time tu dah 38.9 celcius..tros staf spital tu soh mandikan kasih..saya ingatkan mandi kat paip...rupa2nya soh lap dgn air sejuk..pastu tunggu turn jumpa doc...dalam ati saya time tu redha je if kasih kena warded..jumpa doc je kasih blh sengih2 lak okeh...doc cek jantung dan dada dia.dia ckp sume ok..dia tanya itu ini then doc ckp discharge tak payah warded..lega sungguh hati saya time tu..dia ckp if panas tak ok jugak nanti, bw smula ke hospital...alhamdulillah dgn berkat doa, demam kasih makin kebah dan dah tak panas lg...

pas badan kasih dah recovery dr demam, sy bg dia minum air kelapa sikit dan tetiba merah2 lak ada kat 1 bdn kasih..saya dah kalut balik..dalam pikiran saya dah set ni mesti kena allergi ubat yg masuk kat montot tu..tp bila dikaji selidik rupa2nya kasih kena campak..dan kesimpulannya demam kasih aritu kena demam nak kua campak...sib baik cepat recovery tp dalam masa 3 ri tu saya punya gelabah jgn cakapla...dan arini merah2 badan kasih dah makin berkurang dan kasih dah kembali ceria macam biasa...betulla org cakap, pengalaman mengajar erti kesabaran dan ketabahan...ni la kali kedua pengalaman mengajar saya supaya menjadi seorang ibu dan manusia yang betul2 tabah...1st time masa kasih baru dilahirkan bila kena warded selama 13 hari dan yg ni kali kedua..saya sampai arini tak boleh nak lupakan pengalaman kasih kena warded 13 hari tu...kalau teringat mesti sebak and automatik airmata mengalir..kasih oh kasih, mama sayang kasih sangat2...xoxo


ni gambar kasih sebelum dia demam...semoga kasih sihat sentiasa ye sayang..

0 comments:

Post a Comment

TQ so much for the comment for my entry...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...