Subscribe:

16 June 2013

Kunci Utama Pembakaran Lemak

Apakah Kunci Utama Pembakaran Lemak?


Ia adalah METABOLISMA!



Saya pasti ramai yang masih keliru dan tidak faham akan hal ini. Sebab itulah kita mudah terpedaya dengan 'janji manis' yang ditawarkan oleh produk2 pelangsingan dan juga alat pelangsingan. Itu semua 'tool' yang tidak menjanjikan HASILNYA jika anda tidak faham bagaimana metabolisma diri anda bertindak.
Ok! sekarang saya nak share dengan anda semua beberapa FAKTA penting yang berkaitan METABOLISAMA agar program penurunan berat badan anda berlangsung dengan berkesan

1) Metabolisma dipengaruhi oleh otot dan lemak?
- Ya! Semakin banyak otot-otot yang anda miliki, semakin tinggi metabolisma diri anda. Semakin banyak lemak yang anda ada, semakin rendah metabolisma anda.

2) Diet yang dapat meningkatkan metabolisma?
- Diet yang tinggi protein. Kerana kajian mendapati tubuh memerlukan tenaga yang banyak untuk proses (menghadam) protein.

3) Wanita lebih tinggi metabolisma dari lelaki?
- tidak! lelaki lebh tinggi metabolisma dari wanita kerana jisim otot lelaki lebih dari wanita.

4) Apakah itu metabolisma?
- Proses yang dilakukan oleh badan anda untuk menghasilkan tenaga. Tenaga ini diperlukan supaya berlakunya pernfasan, penghadaman, sirkulasi darah, berfikir dan sebagainya.

5) Apakah faktor yang mempengaruhi metabolisma?
- Banyak faktor sebenarnya. Tapi yang faktor yang ketara adalah genetik, umur, jantina dan gaya hidup. Gaya hidup aktif semestinya memiliki metabolisma yang lebih tinggi berbanding individu yang pasif.

6) Metabolisma dikawal oleh?
- Tiroid. Iaitu kelenjar yang berfungsi merembeskan beberapa hormon penting. Hormon yang dihasilkan tersebut menentukan berapa pantas kalori dapat dibakar oleh badan anda. Sebab itu jika kita lihat, pesakit tiroid ada yang terlalu kurus dan terlalu gemuk. Kerana kelenjar tiroid dia ada problem so pembakaran kalori secara automatik akan terganggu.

7) Diet yang rendah kalori bagus untuk metabolisma?
~ Tidak. Diet yang bawah dari 1200kcal sehari sebenarnya mengangu metabolisma diri anda. Metabolisma anda akan 'drop'! Inilah kesilapan utama orang nak kurus. Makan sedikit dan 'skip' makan. Sebenarnya dia tidak tahu kalau tak cukup tenaga macam mana nak bakar lemak.

8 ) Caffeine dapat tingkatkan metabolisma.
- Ya. Caffeine dapat tingkatkan metabolisma untuk jangka masa yang pendek sebanyak 4%.

9) Makanan pedas dapat tingkatkan metabolisma?
- Ya. Ini kerana apabila kita makan pedas, badan kita akan aktifkan proses yang dikenali sebagai thermogenesis. Proses ini menyebabkan badan kita menghasilkan peluh. Peluh ini terhasil akibat pembakaran banyak kalori terutama dari lemak.

10) Metabolisma badan dipengaruhi cuaca?
- Ya, cuaca boleh meningkatkan metabolisma sebanyak 4% hingga 20%. Ini kerana badan kita akan sentiasa mengekalkan suhu 37.3 darjah celcisu. So jika keadaan sekeliling amat sejuk, badan akan tingkatkan metabolisma untuk membekalkan tenaga supaya suhu badan lebih tinggi dari suhu sekeliling yang sejuk.

Ok baiklah u all! saya rasa cukup 10 point ini menerangkan apa itu METABOLISMA.

Believe in yourself & Good Luck!

ALPHALIPID SD2 ADALAH PILIHAN YANG PALING TEPAT UNTUK ANDA JALANI PROGRAM DIET...INI KERANA ALPHALIPID SD2  MAMPU MENAIKKAN METABOLISME ANDA....DAN MUDAHLAH UNTUK ANDA TURUN BERAT BADAN SECARA BERKESAN DAN SELAMAT..SAYA DAH, ANDA BILA LAGI??





Nak dapatkan harga best??

for more details do contact:

SMS/WHATSAPP : 012-3485657 (Nani)
FB Page : Langsing Sihat Bergaya (jom LIKE page ni :) )

1 comments:

Anonymous said...

Thankfulness to my father who told me about this blog, this blog is genuinely awesome.



My blog post - bet angel

Post a Comment

TQ so much for the comment for my entry...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...